Welcome to Animus Talk

This is where users of Animus Heart can share ideas,
solve problems and inspire fellow enthusiasts.

Animus Heart?

Är Animus ett dött företag eller?

Jag gillar verkligen produkten, men det känns som att utvecklingen helt har upphört.

Snälla kan ni kommunicera om företaget och produkten är död för då är det dags att börja leta alternativ den dag någon uppdatering gör min Animus obrukbar.

Jag skaffade den framför allt för att få Z-Wave integration till HomeKit och det har funkat jättebra (bortsett från avbrottet kring iOS14).

Ja precis, vad har hänt???

Tyvärr verkar det som företaget inte längre utvecklar något kring produkten (vilket är synd). Söker man i företagsfakta så är det nu bara en anställd nu för tiden. Ingen vidare aktivitet i forumet heller från företagets sida. Det man ju kunde önska om företaget övergivit skeppet är att man lägger ut gränssnitt och kod så produkten kan fortleva via duktiga hobbyutvecklare. Köpte Animus för att jag ville stötta ett svenskt företag. Blir väl tyvärr att köpa från en större spelare nästa gång. Personligen väntar jag på att enhet som stödjer Matter kommer ut. Tror tyvärr inte det finns mycket att hoppas på för Animus del.

Exakt samma anledning här: Stötta ett svenskt bolag, kombinerat med hyffsad kompabilitet och vettigt pris. Verkar som dyrare Homey tog över marknaden trots det hutlösa priset på över 4000kr…

As a former loyal and somehow enthusiastic user of the Heart, I think that it would be only fair that the founders of this company would inform users of the the current state.

So, tagging

@vato
@fidan
@fidan1
and what about Vigan?

Please tell those desperate folks, that still seem to buy your hardware, what’s up with your company.

Heart är baserad på Rasberry pi, linux system. Öppnar man upp ”boxen” sitter det ett SD kort som du kika runt i, läs om raspberry pi fixa SSH tillgång så kan man pilla lite om man vet vad man gör.
Glöm inte att ta en backup innan så du inte sabbar något bara. Jag tar inget ansvar för vad ni själva gör. Hela innehållet på SD kortet skall även finnas på github om jag inte tagit bort det.

Du råkar inte veta hur man kan få igång Z-Wave och RF433mhz i home assistant? Inte super lätt att följa på kretskortet då jag inte är så bra på sånt

Hej hörni. Det här var deppigt, jag som ganska nyligen bytte från en annan svensk produkt, som i kontakt med support kändes oväntat “hemmapuligt”. Det var Nexa. Den enheten gick inte att lita på, fick offfline helt random, och blev obrukbar.
Bytte till Animus, kändes mer stabil, men upplever nu liknande offlineperioder (dock verkar den repa sige efter någon dag). Kontaktade då support, och fick ett autosvar som sade att de var belastade pga covid, och då gick ju varningsfloggorna upp.
Tråkigt då, men kanske behöver köpa en tredje produkt snart då.

Kör du trådlöst eller med sladd? Jag körde trådlöst i början men den tappade kontakten till och från, så jag gick över till sladd, och efter det har det varit hur stabilt som helst.