Welcome to Animus Talk

This is where users of Animus Heart can share ideas,
solve problems and inspire fellow enthusiasts.

Animus Heart?

Kan inte skicka epost eller pinkod efter senaste uppdateringen

Efter den senaste uppdateringen 3.1.2 kan jag inte skicka epost i Automations eller få pinkod för inlogg. Var det inte detta uppdateringen skulle fixa?? För mig blev det tvärtom. Provat omstart, hjälper inte. Har ingen lust att göra någon fabriksåterställning med allt man har programmerat.
Försöker logga in i appen på min nya telefon, då vill den att man ska “Verify PIN”, en kod som ska skickas till admin, men det blir bara “Failed! Could not send the PIN to admin. Try again and if it doesn’t succed contact admin”. Så nu kan jag inte komma in i appen på nya telefonen, det går ju via webbgränssnittet, men utan appen kan man ju inte få aviseringar.
Vad göra?? Någon mer som har samma problem?

2 Likes

Hej
Samma problem här.

2 Likes

Hej igen
Jag har återställt heart till fabriksinställningar och det funkar bara på första telefon eller iPad som man använder för att koppla upp sig mot heart, sedan är det samma problem. Det går inte att ansluta andra enheter för heart kan inte skicka pin kod, heart kan inte heller skicka e-post vid en viss händelse.
Finns det en lösning på gång?

2 Likes

Samma problem,
men får inga notes heller
och många automationer har slutat fungera.

Om du går in under Settings och sen Members och raderar den användaren som finns där, kan du efter det lägga till en ny användare? Eller är det helt kört då och att man inte kan logga in alls och att man måste göra en återställning igen?

Problemet verkar inte konsekvent. Jag har två Animus Heart och den ena fungerar efter 3.1.2 medan den andra ej hanterar mail längre.

Den som krånglar har återställas och all data raderats, fortfarande kan den ej skicka mail.

För de som har problem med push rekommenderar jag att ansluta telefon på nytt, detta fungerar på båda enheterna.

Hur menar du ansluta telefonen på nytt?

Gå in under “Settings” samt “Members”. Se till att dina användare är kopplade till en telefon som verkligen är ansluten till din Animus. Någon gång har dessa fallit bort för mig.

Därefter:

Tillse att de funktioner som skall skicka ut ett push-meddelande verkligen har dessa personer som skall motta meddelandet markerade.

Sedan skall det fungera.

Ja, fast jag kan ju inte längre lägga dit några användare eftersom det då krävs en PIN. Och min Animus kan ju inte längre skicka någon PIN eller mail, så jag kommer liksom ingen vart. Jag har en användare där, och det är min gamla mobil, och den vågar jag inte ta bort, men nya går inte att få dit.
Varför har du två Animus förresten?

Om du letar upp den i nätverket (IP nummer) så kan du komma in i den lokalt, åtminstonde mina är enkelt åtkomliga så. Jag har en i villan och en i stugan,
Tyvärr, tyvärr så utvecklas de ju inte mer. De är fortfarande väldigt bra och allsidiga, så det är synd att de är på utdöende.

Hej igen, jag provade nu att skapa en ny användare och dessutom är det möjligt att se nya anslutna enheter som ligger i samma nätverk som Animusen. Jag provade för en minut sedan så att jag inte mumlar i “nattmössan” här. Notera att man kan få “Trixa lite” med den telefon som skall anslutas genom att envisas med att ansluta den lokalt/remote fram och tillbaka. Rätt som det är kan man trots allt se den/telefonen och koppla den till användaren. Jag anslöt en ny surfplatta förra veckan på båda enheterna, så det går.

Jag kopplar in mina Animus på nätverkskabel och ger access på Remote. Som jag skriver ovan så har jag “resettat” en av dem och börjat från början igen med 3.1.2 så jag vet att det går.

Däremot är det obegripligt varför den ena kan maila men inte den andra. Funkar mail så funkar PIN vilket gör allt enklare. Nu har jag skrotat mailfunktionen och kör bara Push från bägge. I telefonen använder jag en app som loggar alla Push och sparar dem i en lista.

Jag har provat att gå in under Members och sen New Member, fast där ser jag bara min gamla telefon, alltså inte några andra som är anslutna och inloggade via IP-nr. Och klickar man då på Can’t find phone, så är det enda sättet att ansluta den via PIN kod, och det går ju alltså inte. Så otroligt frustrerande. Det funkar ju fint att logga in direkt via IP-nr i webbläsaren, men via appen vill den inte pga PIN och mail problemen. Och jag vill inte göra en total reset då allt man lagt in försvinner och det är inte säkert det löser problemet.
Den som gjorde programvaran 3.1.2 borde ju kolla upp detta, någon är ju där på Animus fast det verkar som ett helt dött företag.

Bahh noterade precis detta problem också.

Aja får försöka trixa lite när jag har tid. Inte märkt av det så mycket då jag använder enheten för att få upp grejer i HomeKit.

Synd att Animus är ett döende företag för jag gillar annars produkten och har tidigare rekommenderat den för folk.

OK efter lite försökande så kan jag inte få appen i iOS eller iPadOS att lira över huvudtaget. (tagit bort användare och lagt till användare etc). Jag får upp att Hjärtat identifierar att telefonen är “At home”, men kan fortfarande inte använda appen.

Dock, om man är på sitt hemmanätverk, så verkar jag inte ha några problem att bara skriva in IP till Hjärtat i webbläsaren och gå in den vägen och ställa in/ändra enheter.

Så det är iaf en väg som gör att enheten inte är helt död (just nu har jag fan glömt bort vilka användare man skulle logga in med via telnet/SSH så har inte vart inne den vägen och kollat).

Så för mig personligen som använder Hjärtat som brygga till HomeKit funkar detta bra eftersom det inte påverkar några automationer etc eftersom allt det ligger i HomeKit.

Jag har haft mitt Hjärta sedan oktober 2018 så har väl fått ut bra ifrån det, men eftersom hårdvaran fortfarande funkar bra är det lite synd att det verkar som Animus i princip har gått i graven.

1 Like

Jag kan ansluta med appen om jag stänger av WiFi på telefonen. Men med WiFi påslaget fungerar det inte. Sjukt störigt då Animus envisas med att kasta ut en knapp till takbelysningen så enda bra sättet att tända och släcka är med appen.