Welcome to Animus Talk

This is where users of Animus Heart can share ideas,
solve problems and inspire fellow enthusiasts.

Animus Heart?

Network down after a couple of days

Hi!
Since a couple of months back I have had network issues with my heart controller.

The animus heart disapear from my wifi network and can not be reached, but the scheduled automations (433Mhz) continues to run.

A simple reboot solves the problem.

I have not made any changes to the network and all other devices works fine.

Is there a way to reach the “crontab” in the heart to schedule daily reboots? (dirty fix, but would work…)

Any one else had connection problems last 6 months?

Thanks

Markus

Det har hänt mig också några gånger, helt plötsligt får man inte kontakt med den, men all automation fungerar. Ofta gör jag en reboot, men senast lät jag den vara över natten, och vips så fick jag kontakt med den igen nästa dag. Skumt.
Tror inte man kan schemalägga daglig reboot, men vad vet jag, annars kan du ju sätta en vanlig gammal hederlig lamptimer på Animusen, som stänger av strömmen och slår på den igen, så får du ju en reboot.
Men annars. prova och låt den vara och se om du får kontakt senare.

Tack för infon. Men det känns lite väl hardcore att bryta strömmen periodiskt… måste gå att lösa på något sätt!

Ska testa att dra kabel och köra trådat nät för att försöka identifiera om det är wifi-delen som spökar…

Ja precis vad jag tänkte göra också, men har ingen plats för sladd just nu. Återkom gärna om du kom fram till något.

Samma här - fast mitt problem är att den inte hittar mitt WiFi överhuvudtaget. Den kan ta sig till surfzon på telefonen och den ser hälften näten jag ser från telefonen. Min router är en ASUS som kör både 5 och 2,4 så jag fattar inte varför den inte hittar. Har också försökt att komma in och figga via terminalen men la ner då den börja stack trace’a. Vissa kommand går andra inte.

Jag gav upp att köra via WIFI, gått över till sladd. Jag har kört min Animus via Wifi i ett år, sen började den allt mer frekvent tappa anslutningen till routern. Jag kör en Netgear R7000, och där har jag “Aktivera åtkomstkontroll” Enabled, och det är när den är på som jag har mest problem, tar jag bort det så funkar det.
Så om den är routern som krånglar eller Animus vet jag inte till 100%, men det är bara Animus jag har problem med så antar att det är den. Jag drog en sladd istället, och då har det fungerat utan problem efter det, med Åtkomstkontroll aktiverat.

Har också fått problem på sistone med min Heart. Kör trådat och ändå tappar den kontakten med nätverket i stort sett varje eller varannan dag. Får denna när jag försöker logga in:

Har funkat felfritt i stort sett ett år, men senaste månader har detta börjat hända mer och mer frekvent.

Hade också uppskattat om där kan finnas en fix till detta, oerhört frustrerande att starta om animusen varje gång man skall använda den.

Detta händer mig också gång på gång efter några dagar, automationerna funkar fint men går inte att nå enheten, löser sig bara med omstart. Började för några månader sedan, aldrig innan dess.

Kanske för tidigt att ropa hej än, men nu har det funkat bra i en månads tid. Jag ändrade lease tiden på min router till Animusens IP, efter att ha sett detta inlägg:
https://animushome.atlassian.net/wiki/spaces/AHK/pages/1306460161/Heart+drops+of+WiFi+network+after+a+day

Sedan dess har jag inte blivit utkastad.